Setahun bagai sehari
Serasa baru kelmarin dia datang
tapi...
ahh...bagai mimpi...
bukankah baru kelmarin...
aku sambut tahun baru?
bukankah baru kelmarin...
aku lihat percikan bunga api tahun baru?

Ahh...
Ini bukan mimpi...
Ini hakikat kehidupan
akhir zaman...

Baru kelmarin aku datang Jakarta...
kelmarin yang masih aman
masih basah di memori
Bandara Soekarno Hatta
Jakarta Metropolitan..

Tapi hari ini...
Jakarta banjir?
reruntuhan tanah di mana-mana...?
anak Karakatao masih aktif...
angka kematian bertambah...
Tersapa aku memori Acheh tiga tahun lalu...

Oh Tuhan...
Serasa kerdil diri ini
dengan segala KUASAMU
dengan segala KEHEBATANMU
aku tak mampu merubah takdirMU
apa lagi melawannya

Namun...
masih ada yang belum mengerti
masih ramai yang tidak mau sadar
kenapa...?

Padahal dunia sudah tidak layak
untuk dipuja
tiada yang lebih berharga selain
kembali padaNYA...

Ya Allah...
Moga tahun baru ini
KAU limpahkan rahmatMU
ke atas kami...
Moga mati kami adalah
di jalanMU......
Amin YA Rabb...

Selamat tinggal 2007...

- mawarbungsu-
(31 Disember 07, as-salam, ciputat, Jakarta)

0 comments:

:. PeRmAtA zAmAn .: