Assalamualaikum.....

Janji pd coretan kelmarin aku tunaikan. Alhamdulillah... Allah beri kesempatan utk aku coretkan sssuatu di sini ...di hari pertama tahun 1429 ini...

ada satu yg mahu aku kongsi...bukan kisah...bukan cerita...tp pengalaman...

tahun baru 2008 baru ni, aku n adik x kemana2..just ke cc tuk catat ssuatu di blog ni.tp semalam...Allah gerakkan hati tuk ke Fathullah...masjid UIN Jakarta...ada acara sambutan tahun baru Hijrah..Bapak Rektor UIN Jkarta, Pak Komaruddin Hidayat yg beri ceramah. siangnya ada bazar, tp xsempat sbb de exam..ingtkn mlm bukk,tp tdk..

ok la, terus ke pointnye..awal acara, ada sambutan2 dr bpk2 pengurus acara, ada solawat oleh ank2 muda masjid UIN..then barulah 'taushiyah' dr Pak Komar..seronok kdg2 dpt dengar ceramah, taushiyah dr org terpenting UIN ni...cuma ada bberapa point yg dia sampaikan, buatkan aku terfikir2...apa benar apa yg dia sampaikan?

1) sejarah awal maulid nabi itu, diambil cntoh dr org2 nasrani pd waktu perang salib dulu.. wktu itu pimpinan Solahuddin Al-Ayyubi, org Islam lihat org nasrani ni kuat, bersemangat. knapa?rupa2nya krn mereka slalu mengingati kelahiran Yesus.. maka kata Bapak semalam, mulai dr itu, org2 Islam ni adakan maulid Nabi....apa yg aku terpikir, betul ker?aku akn cuba cari ttg hal ini nnt

2) perkiraan tahun 1 hijrah...juga diambil cntoh dr org2 non Muslim jg...yg ni aku kurang jelas apa yg Bapak ckp semalam.. yg aku dpt tgkap, org Islam tiru tahun non Muslim (masihi)..kata Bapak, org Islam nk pakai masihi jgk takut nnt sama lak ngn org non muslim, jd diambil sempena mulanya Hijrah Nabi...apa yg aku terfikir,ntahla..ni jgk nnt aku akn cuba cr sejarahnya yg betul...


Apapun, byk perkara yg aku dpt semalam...sebenarnya, semalam ada jg smbutan di Kedubes MAlaysia (JPM)...tp balik exm dh penat...kl pegi kedubes lambat la balik...nnt penat badan..skg kena jg kesihatan, maklum la nk peksa...

ok la...itu je yg aku nk kongsikan ari ni...

ops...one more..bukan nk prasan...tp realiti.
waktu balik ke kost (umah sewa - aku n adik ni dok umahsewa skali ngn ank2 Indonesia), teman2 tanya, dr mana kakak?saje wt lawak, kami ckp dr masjid..(sbb ingtkn diaorg xtrpikir km ke acara tu)..ada yg ckp2 pelan2..."kita ni tahun baru 2008 sambut, tp tahun baru Islam xsambut.."(depa ckp lam bhs depa la)..sepertinya nyesal..tp betul la...mcm yg aku cerita lam coretan yg sebelum ni..semua teman2 serumah keluar..yg pacaran (bercinta) semua kuar ngn pacar masing2..yg tggal, yg xde pacar...trmasuk kami...hehhehe...

sekian la dulu coretanku...ntah apa2 ntah...just 4 sharing...wassalam...

3 comments:

Sakinah..Peace in Mahabbah said...

Salam kak..
tak salah kinah pak Komarudin Hidayat tu antara org2 yang JIL (Jemaah Islam Liberal) tapi wallahua'lam lah kan...
orrg2 JIL ne memang suka bagi sesuatu yang kontroversi... suka cakap yang merepek...satahu kinah selawat tu Islam dah guna waktu Masyarakat Anshar menyambut nabi S.A.W ketika Baginda berhijrah dari Mekkah ke Madinah... tapi tak tau jugak kalu kinah salah...
Then, bout kalender Hijrah tu, walau para ulama berselisih pendapat mengenai kapan mula diguna pakai kalender hijrah tapi kinah rasa kalender Hijrah bukan diadopsi kari kalender Masihi... dan dari perkataan "Hijrah tu sendiri dah menunjukkan kalender tu mulai dari ketika nabi berhijrah, tapi sekali lagi mungkin pengatahuan kinah kurang, so wallahutaala a'lam...
kinah harap kita semua tak mudah terpedaya dengan kata2 oarng Islam yang nak merosakkan Islam tu sendiri...
Akhirul kalam...Wassalam...

Anonymous said...

The story is about a very small (wow gold)because the (wow gold)reasons for the (wow gold) expulsion Chushi doors have been forced to(wow power leveling) living on the United Kingdom, (wow power leveling)in abroad alone the people(wow power leveling) struggling for survival. A naturally do not (wow power leveling) agree with the ethical person. A war many of the cracks in the middle of the(wow gold) pursuit of hard power of (World of Warcraft gold) extreme people. A look at(wow power leveling) the friendship will be more important than the lives of people. The best of life, the best of the best stories or Long Road. Like Xiuzhen's friends must-see (Rolex)category.

happyboy said...

北京国际机票预定中心,为您提出供,国内机票国际机票留学生机票特价机票特价国际机票电子机票、欢迎垂询!
北京飞龙搬家公司,是北京搬家行业中值得信赖的北京搬家公司,工作细心、服务周到,欢迎有搬家的朋友们致是垂询!
北京天正搬家公司,是北京搬家行业中值得信赖的北京搬家公司,工作细心、服务周到,欢迎有搬家的朋友!
北京佳佳乐月嫂,为您提供育儿嫂育婴师服务,严格培训,执证上岗!
北京婚纱摄影工作室,个性的婚纱礼服设计,一流的婚纱礼服设计人才,国际流行风格婚纱礼服的设计理念以及个性婚纱摄影的强力整合;力争成为中国最大的婚纱礼服定做机构!
北京圣诞树专卖中心,厂家销售。可来样加工各种大型超高圣诞树、松针圣诞树大型圣诞树,欢迎前来圣诞树厂家咨询订购!
创业,大学生创业,如何创业呢?如何选择创业项目?要看投资大小,选择小投资高回报的项目才是最关键的!
星云科技,诚信教育,竭力为广大院校组建小学科学探究实验室数字探究实验室数字化实验室探究实验室探究实验配套设施.
北京国际机票预订中心,全程代理各航机票,特价机票,|机票查询,北京机票,打折机票,机票预定,欢迎重询!
上海搬家公司,为上海搬场公司提供上海搬场服务,望上海搬家的朋友重询本搬场公司!

:. PeRmAtA zAmAn .: